Participa la proiectul "Portret de bursier" !

Aici se poate descarca ghidul de interviu pentru cei care doresc sa impartaseasca din experienta, ideile sau planurile lor de viitor.

Daca nu stii incotro mergi, iti va lua mult timp ca sa ajungi la capatul drumului.

Delia BUNCEANUDelia Bunceanu este formator de formatori, lucrează la o carte si, în curând, va administra, ca si reprezentant al Romaniei, o retea a cercetatorilor in domeniul manualelor scolare.

 

Simion ILIE : Ai obtinut Bursa Speciala Guvernul Romaniei. Ce faceai inainte de a descoperi si de a beneficia de aceasta oportunitate?

Delia BUNCEANU : In momentul in care am aplicat pentru obtinerea Bursei Speciale Guvernul Romaniei eram profesor de limba si literatura franceza la Scoala Normala „Stefan Odobleja” din Drobeta – Turnu Severin, un profesor al carui grad de frustrare crescuse simtitor din momentul in care parasise facultatea cu gandul de a se investi in exercitarea profesiei de dascal: frustrarea elevilor demotivati de distanta dintre scoala si aplicabilitate-a-cunostintelor-acumulate-in-scoala-in-viata-de-zi-cu-zi ma atinsese si pe mine.
Am vrut sa ocup o pozitie care sa-mi permita sa POT schimba ceea ce trebuia schimbat, trebuia sa am studii care sa CERTIFICE propunerile de schimbare, iar prin aceasta bursa mi se oferea sansa sa devin un „agent al schimbării”. Am actionat. Mi-am depus candidatura şi, în urma unui proces riguros de selecţie mi s-a acordat credit: am obtinut bursa.

 

Simion ILIE : Pentru ce studii ai optat? De ce ai ales țara respectivă? Care crezi ca sunt atuurile formarii tale din strainatate?

Delia BUNCEANU : Cu un an inainte de a aplica pentru bursa facusem niste stagii de formare sustinute de formatori francezi. Recunosc faptul ca am avut niste discutii in contradictoriu cu unul dintre formatori pe teme pedagogice, contextuale, identitare.
Simteam ca mi se impunea acceptarea unui model strain pornindu-se de la premisa ca modelul romanesc ...nu exista, iar eu, ca si cadru didactic roman, nu detin informatia corecta. Nu poti pune insa o informatie noua intr-un recipient deja plin. Nu poti ignora problemele identitare in formarea adultilor, nu poti ignora parametrii contextuali ai formarii si risti enorm ca si formator daca nu respecti suficient experienta si cunostintele participantilor la formare.
Delia  BUNCEANUAm ales, asadar, sa devin formator pentru formatori mai ales romani. Am ales Franta pentru ca vorbeam bine limba franceza, pentru ca eram specializata in predarea-invatarea limbii si literaturii franceze, am ales Franta pentru a gasi raspunsuri la intrebarile profesorului din mine, pentru a-i oferi cercetatorului din mine teme de cercetare prin compararea a doua/mai multe sisteme de invatamant, pentru a-i oferi sansa gasirii unor solutii de optimizare a procesului instructiv educativ din Romania, pentru a-mi oferi mie o alta perspectiva de munca si viata, posibilitatea de a invata prin experimentarea unui alt orizont cultural.
Unul dintre cele mai importante atuuri ale formarii mele in Franta ar fi faptul ca eram un roman format in Franta pentru a actiona in Romania, un roman motivat, cu o experienta profesionala care-i permitea sa observe, sa compare, sa initieze ipoteze de dezvoltare ale invatamantului romanesc, sa le verifice, sa le aplice prin respectarea parametrilor contextuali, identitari, metodologici specifici de formare.
Alte atuuri ar fi faptul ca m-am specializat nu numai in formarea de formatori ci si in analiza (sector deficitar la noi), elaborarea si editarea de manuale scolare, faptul ca am avut ca si coordonator de memorii de master 1 si 2 un specialist recunoscut la nivel national si international, faptul ca mi-am facut stagiul profesional la Serviciul Editorial al Editurii Hachette, lider in acest domeniu in Franta, faptul ca mi-am facut studiile in Sud, la Universitatea Montpellier III, centru universitar cu cercetatori motivati contextual sa aprofundeze si sa duca mai departe cercetarile in domeniul sociolingvistic, identitar si metodologic, etc.
 

Simion ILIE : Privind prin prisma experientei tale din strainatate, care crezi ca este principala calitate a sistemului de invatamant romanesc? Dar cel mai mare defect?

Delia BUNCEANU : Principala calitate a invatamantului romanesc a fost seriozitatea abordarii procesului instructiv-educativ, crearea unui regim concurential de formare, constanta in luarea si aplicarea deciziilor, buna coordonare intre administratia centrala si administratia locala, responsabilizarea decidentilor, imixtiune redusa a politicului in gestionarea procesului instructiv educativ.  
Cel mai mare defect al invatamantului nostru este distrugerea imaginii profesorului, ridiculizarea acestuia, promovarea prin orice mijloace a „lustru[lui] fara baza”.Delia BUNCEANU

Simion ILIE : Povesteste-ne un lucru care te-a frapat/o lectie importanta pe care ai invatat-o cu ocazia sederii si/sau formarii tale din strainatate.

Ar fi mult de povestit insa cred ca cea mai importanta lectie a fost cea despre „autonomizarea studentului” si „metodologia elaborarii unui proiect de formare”.
Trebuia sa elaborez un proiect pedagogic pentru formarea unui public precis, cu durata de 20-24h. Eram blocata in ideea romaneasca de „proiect pedagogic”. Nu o puteam depasi. Ceilalti colegi avansasera serios iar eu inca nu incepusem proiectul. Am incercat sa-mi abordez profesorul stereo-tipic:”As putea sa va vorbesc despre proiectul meu?”. Porfesorul ma privea jovial si ma intreba: „Ce intrebare aveti pentru mine?”. Eu ma simteam fericita ca accepta conversatia (profesorul cu pricina nu suporta sa fie deranjat!) si incepeam : „M-am gandit sa ma axez pe dezvolatrea competentei de ...”. Nu reuseam sa termin. Imi intorcea spatele si isi vedea de drum. Timp de mai mult de o luna am cautat intrebarea corecta cand intr-o zi mi-am luat inima in dinti si un aer agresiv (ajunsesem la limita) si ii spun: „Dat fiind ca in urma analizei nevoilor grupului tinta am descoperit carente in ceea ce priveste cutare competenta, voi face un proiect care sa amelioreze acesta problema.” M-a privit zambind, mi-a intins mana si mi-a spus : „Acum poti incepe proiectul. Nu uita: „daca nu stii incotro mergi, iti va lua mult timp ca sa ajungi la capatul drumului”.
 

Simion ILIE : Care consideri ca este cel mai important castig al perioadei petrecute la studii in strainatate?
Reevaluarea prioritatilor personale si profesionale, redescoperirea identitatii de roman, revalorizarea  Romaniei si a Romanilor. 
 

Simion ILIE : In perioada petrecută în strainatate, a existat vreun moment in care te-ai simtit mandru ca esti roman? Dar vreun moment ca ai fost jenat de aceeasi apartenenta? Vorbeste-ne despre asta.
Stiu ca EU ma mandream cu faptul ca sunt romanca ori de cate ori eram singura dintr-o sala de 120 de persoane care dadea raspunsul corect, ori de cate ori profesorii imi spuneau ca tintesc imposibilul si reuseam sa le dovedesc faptul ca imposibilul devine posibil atunci cand esti cu adevarat motivat sa faci ceva.
Eram jenata de acesta apartenenta ori de cate ori (deseori) cersetori romani se dadeau in spectacol in tramvai, in metroul parizian, in pietele centrale.
 

Simion ILIE : În general, cum se vede/ s-a vazut Romania din tara în care ai studiat?
2% foarte bine. 30% bine. 40% acceptabil. 28% destul de rau.
Delia BUNCEANU

Simion ILIE : Cum te-ai integrat in cultura locală? Povesteste-ne o întamplare cu tâlc!
Mai greu in primul an , foarte bine in anul 2.

Aveam colegi foarte tineri la Serviciul Editorial al Editurii Hachette si in perioada de inceput, atunci cand inca nu se stia ce nationalitate am, s-a discutat despre romani. Erau criticati. Toti se raportau la reprezentantii unei anumite etnii pentu a ne defini. In acel moment am inceput si eu sa adaug adjective cu larghete. Ei au continuat mai slab, iar eu ii provocam cu intrebari de genul „doar asta stiti despre romani?”. Apoi discutia a evoluat intr-un alt sens. Mergeam impreuna la masa si cum eu mai doream sa verific ceva, le-am spus ca-i ajung din urma, dar ca ar fi mai sigur pentru ei daca nu m-ar lasa singura nici macar 3 minute in birou. M-au intrebat uimiti de ce. Raspunsul meu i-a surprins: „pentru ca sunt romanca.” Din acea zi m-au bombardat cu zeci de intrebari despre Romania si despre romanii-de-dincolo-de-stereotip. 

Simion ILIE : Care sunt proiectele in care esti implicat in prezent si care sunt planurile tale de viitor? Cum te vezi peste un an, dar peste 5 ani?
Am un serviciu fundamentat pe proiectele altora.

Ca si proiecte personale, lucrez la o carte, ma pregatesc sa incep activitati de formare si voi administra o retea a cercetatorilor/ cercetarilor in domeniul manualelor scolare ca si reprezentant al Romaniei. Initiativa crearii acestui network au avut-o profesori ai Universitatii Moontpellier III si vizeaza tarile din bazinul mediteranean si nu numai. 

Simion ILIE : Un gand pentru ABBSGR?

Una hirunda non facit ver = o randunica nu face primavara

Simion ILIE : Un gand pentru Romania?
Abyssus abyssum invocat = Prăpastia cheamă prăpastie .