Romania, nu te-ai saturat sa stai pe locul mortului si sa te conduca toti prostii ?

Sebastian MunteanuSebastian Munteanu lucreaza, in acest moment, in Bruxelles, unul din ultimele proiecte fiind legat de crearea unei platforme e-learning. In acelasi timp isi dezvolta un proiect personal in domeniul trainingului si al consultantei.

 

Simion ILIE : Ai obtinut Bursa Speciala Guvernul Romaniei. Ce faceai inainte de a descoperi si de a beneficia de aceasta oportunitate?

Sebastian MUNTEANU : Lucram de cativa ani in domeniul privat in Bucuresti.

 

Simion ILIE : Pentru ce studii ai optat? De ce ai ales țara respectivă? Care crezi ca sunt atuurile formarii tale din strainatate?

Sebastian MUNTEANU : Am optat pentru un master in stiinte de mediu pentru ca la momentul respectiv (2004) mi se parea ca problemele ecologice si cele legate de dezvoltarea durabila  vor face parte pentru multi ani din agenda publica. Nu a fost o decizie usoara dar nu cred ca m-am inselat.  Referitor la alegere au fost mai multe criterii: credibilitatea programului si a institutiei, costuri, cerintele si specificul  programului. Si nu in ultimul rand si componenta de „fun”.

Simion ILIE : Privind prin prisma experientei tale din strainatate, care crezi ca este principala calitate a sistemului de invatamant romanesc? Dar cel mai mare defect?

Sebastian MUNTEANU : Am avut de curand intalnirea de 10 ani cu colegii din liceu si mi-am pus aceeasi intrebare. Profesorii pe care i-am avut eu cel putin au fost de buna calitate si cu mici exceptii isi fac meseria cu pasiune. Si acum imi suna in minte unele lucruri pe care le-am auzit in clasa.  Cred insa ca de multe ori scolile de la noi au o problema grava de infrastructura. Fiecare clasa ar trebui azi sa aiba un videoproiector, flipchart,  internet, temele sa fie trimise prin e-mail etc. Eu am regasit tabla neagra, creta, buretele. Bancile sunt altele dar cam atat. De asemenea mi se pare ca stilul de predare are prea mult o abordare de genul „EU VORBESC VOI ASCULTATI”.  Invatarea ar trebui sa fie un proces de descoperire la care participa atat profesorul cat si elevii, care se adreseaza atat creierului, dar si trupului.  Cum pot sa se pregateasca liderii de maine daca in majoritatea timpului de la clasa elevii trebuie doar  sa „asculte”?sebastian_munteanu_excursie

Simion ILIE : Povesteste-ne un lucru care te-a frapat/o lectie importanta pe care ai invatat-o cu ocazia sederii si/sau formarii tale din strainatate.

Un lucru pe care tot il povestesc cunoscutilor e ca in Suedia a fost prima data in viata mea cand o femeie (suedeza) mi-a deschis usa si m-a poftit sa intru in fata ei intr-o cladire publica. Egalitatea intre sexe e aproape o religie acolo.

Simion ILIE : Care consideri ca este cel mai important castig al perioadei petrecute la studii in strainatate?
Fara indoiala prietenii si sansa unica de a activa zilnic  intr-un mediu cu adevarat international (e.g. aveam colegi din 23 de tari si de pe toate continentele). Asta te face sa devii parca cetatean al lumii si sa iti extinzi orizonturile devenind  constient de ceea ce se intampla in locuri de la mii de km distanta. 

Simion ILIE : In perioada petrecută în strainatate, a existat vreun moment in care te-ai simtit mandru ca esti roman? Dar vreun moment ca ai fost jenat de aceeasi apartenenta? Vorbeste-ne despre asta.
Distinctia asta mandru/jenat de nationalitate  poate nu e cea mai fericita. Eu eram roman asa cum altii erau rusi, bulgari, americani, brazilieni etc.  O extensie naturala a faptului ca sunt roman e ca in general la prezentari sau teme incercam sa dau o perspectiva romaneasca a problemelor (de mediu) studiate. Pastrand proportiile eram intr-un fel ambasadorul Romaniei in lumea in care activam.

Simion ILIE : În general, cum se vede/ s-a vazut Romania din tara în care ai studiat?
Eu eram in contact permanent cu cei din tara – mai ales la meciuri. In rest era destul de low profile. Tin minte ca un profesor a remarcat cand am intrat in UE. Mi-a zis ca nu se asptepta sa fie asa de repede. O alta colega, o americanca, cu care am calatorit mai mult la un moment dat a remarcat ”the Romanian network” (reteaua romanilor de pretutindeni) despre care zicea ca functioneza cu adevarat si ca noi (romanii) avem grija unii de altii. Tot americanii erau destul de ingrijorati de scandalul cu inchisorile CIA de pe teritoriul Romaniei.
sebastian_munteanu_kaltbanhus

Simion ILIE : Cum te-ai integrat in cultura locală? Povesteste-ne o întamplare cu tâlc!
Cultura locala in cazul meu insemna cultura studenteasaca si apoi cultura internationala, orasul Lund fiind in primul rand un centru universitar.  Sunt totusi unele aspecte care tin in mod unic de Suedia. De exemplu una din activitatile foarte populare specifice zonei la care mergeam des era „kaltbanhus” ( baie suedeza) – practic o sauna pe malul marii in care sesiunile de aburi sunt interconectate cu scufundari  in apa marii  (la – 4 grade). E o experienta ... unica. 

Simion ILIE : În ce activitati extrascolare te-ai implicat? cum ti s-a parut viata de student  in ceea ce priveste petrecerea timpului liber comparativ cu cea din Romania ?
sebastian_munteanu_la_salsaAm dansat foarte multa salsa. M-am inscris intr-un club pentru studenti si erau zile cand dansam si cate 7 – 8 ore la rand. Activitatile de club sunt parca ceva  mai dezvoltate si sunt facute cu multa seriozitate. In rest am calatorit destul de mult. O excursie frumoasa a fost in nordul Suediei, dupa cercul polar, unde se merge cu sania trasa de caini, iar ziua are (iarna) doar 4 – 5 ore.

 

Simion ILIE : Cum te vezi peste un an, dar peste 5 ani?
La job am cateva proiecte foarte interesante. Unul aproape finalizat are in ca obiectiv  lansarea unei Academii de factoring pentru industria de profil. Un alt proiect la care am lucrat, tot legat de educatie, a fost crearea unei platforme de e-learning.  Un al treilea proiect major in care sunt implicat  tine de activitati de lobby si reprezentare a industriei de factoring in fata  institutiilor europene. (e.g.  interpelarea legilor si directivelor europene pe chestiuni punctuale, activitati de networking etc.)
Pe langa acestea lucrez in timpul liber si  la un proiect personal in domeniul de training si consultanta (mai multe detalii pe www.trainday.eu). M-as bucura sa colaborez cu alti bursieri pe chestiuni legate de research, marketing etc.

Simion ILIE : Anticipeaza principalul obstacol / risc cu care crezi ca te vei confrunta in atingerea obiectivelor tale de viitor?
Principalele restrictii sunt de timp. Timp pentru analiza, timp pentru invatare.Timp.  O maxima celebra spune ca succesul se masoara nu numai in lucrurile pe care le-ai dobandit ci si in lucrurile la care ai renuntat.

Simion ILIE : Ce poti face tu pentru Romania? Dar Romania pentru tine?
Asta e o intrebare a la J.F. Kenedy. Orice as face bun sau rau e pe undeva si pentru ca  apartin culturii romane si deci si pt Romania.

Simion ILIE : Un gand pentru ABBSGR?
Keep up the good work. O parte din ceea ce sunt si ce fac se datoreaza si experientei acumulata prin ABBSGR (e.g. partea de reprezentare ) . De multe ori imi lipseste interactiunea si atmosfera aia „exploziva” plina de idei  ce se crea de multe ori intre oameni dinamici cum sunt  abbsgr-istii.

sebastian_munteanu_cu_tataSimion ILIE : Un gand pentru Romania?
„Romania, nu te-ai saturat sa stai pe locul mortului si sa te conduca toti prostii ?” (parafrazare Dan Puric)

Simion ILIE : Adauga acele lucruri despre care nu te-am intrebat...

Cred ca o sa adaug putina critica aici la structura interviului. Prea multe intrebari care fac diviziunea in tara/ in strainatate. Se lasa impresia ca suntem ceea ce suntem doar pentru ca am studiat cativa ani in strainatate ceea ce nu e deloc adevarat.  Nu stiu de ce ma deranjeaza diviziunea asta Romania/strainatate. De parca  tot ce e bun e in „afara” si tot ce e rau e in tara. Sunt de acord ca e diferit si interesant dar circulatia si studiul in afara granitelor ar trebui sa fie astazi ceva absolut natural. Inteleg ca asta ne leaga ca ABBSGR-isi dar as vrea sa ajungem sa zicem „am fost pana in Viena sau Paris ca si cum am zice ca am fost pana la Ploiesti”. Pana la urma nu faptul ca am fost intr-o tara sau alta e ceea ce a contat in educatia mea ci faptul ca am interactionat si am schimbat opinii cu oamenti talentati, cu oameni diferiti. Oriunde am recrea, ca intr-un laborator,  conditiile astea  rezultatele vor fi similare.